Comunicat de la Plataforma Volem l’Aigua Neta, Clara i Nostra en motiu de la creació de l’empresa pública de gestió d’aigua

Des del Grup de Defensa del Ter ens fem ressò del comunicat emès per la Plataforma Aigua Neta, Clara i Nostra de Torelló, de la qual participem, amb motiu de la creació de l’empresa pública de gestió d’aigua en baixa del Consell Comarcal d’Osona.

Avui ens trobem aquí com a membres de la Plataforma Volem l’Aigua neta, clara i nostra; i com a representació social de les entitats, partits, sindicats i persones promotores de la gestió pública de l’aigua a Osona. Estem satisfets per la creació de la nova empresa 100% pública del Consell Comarcal d’Osona que oferirà la gestió en baixa de l’aigua i el sanejament als municipis osonencs que s’hi vulguin adherir. Ja són 7 els municipis que han aprovat la seva adhesió – el primer va ser el Brull i un municipi important com Torelló s’hi ha adherit aquesta mateixa setmana. Segur que en els pròxims temps en seran més.

Per aquest motiu, volem felicitar a totes les persones, càrrecs públics i tècnics, que han fet possible la decisió que s’ha pres avui aquí després d’un llarg camí. Ens en sentim part i també ens volem atribuir el mèrit que ens pertoca, com a moviments socials de l’aigua a casa nostra.
Aquesta és una responsabilitat i un repte pel Consell Comarcal d’Osona, que omple de sentit la seva pròpia existència. I que en l’àmbit català serà la primera empresa pública comarcal que oferirà el servei d’aigua en baixa; la qual cosa pot marcar un punt d’inflexió en aquest sentit.
Avui i aquí plantem el camp base en la defensa de la gestió pública de l’aigua a Osona. Ja que amb aquesta decisió s’allunya la gestió de l’aigua de l’afany de lucre de les empreses privades, cada cop més integrades en l’àmbit de les multinacionals.

No dubtem de l’eficiència ni del caràcter social (per tal de garantir el dret d’accés a l’aigua de les persones vulnerables) que han de ser presents en la gestió d’aquesta nova empresa pública.
Però cal seguir avançant. Cal promoure una gestió de l’aigua profundament democràtica i participativa tant d’aquesta nova empresa com també als nostres municipis, on queda un ample camí per córrer d’empoderament ciutadà. Voldríem un observatori ciutadà de l’aigua a Osona – a imatge dels existents en altres territoris – on hi pugui ser representada la ciutadania en un sentit ampli.

Però també i sobretot cal que aquest sigui un pas important i conscient per a la recuperació de l’aigua al seu medi: és a dir, per la recuperació dels pous i aqüífers contaminats a Osona i per la bona qualitat de l’aigua dels nostres rius i rieres. Aquest és la clau de volta que dóna sentit a una gestió integral i pública del cicle de l’aigua.

No podem deixar d’esmentar la satisfacció de sentir-nos part de moviments que compartir objectius similars com ara el Grup de Defensa del Ter o Aigua és vida – en l’àmbit de Catalunya – així com la Taula de l’Aigua de Terrassa per l’èxit aconseguit a la seva ciutat. Però també d’aquells 17 municipis catalans que han dut a terme la remunicipalització del servei d’aigua en baixa i d’altres ciutats importants com Barcelona, Girona i Cerdanyola que estan en ple procés per aconseguir-ho. Altres grans ciutats europees ja ho han aconseguit abans com París, Londres o Berlin.

Avui per la família de l’aigua, serà un dia que durarà anys.

A Vic, el 30 de gener 2019