Deia Miquel Martí i Pol – en un pròleg a un llibre del Grup de Defensa del Ter – que així com els pobles de mar tenen un caràcter propi pel fet de ser pobles de mar, el mateix passa amb els pobles de riu, que aquest marca el seu caràcter. El riu és la nostra identitat.
El Ter és un dels rius més importants de Catalunya. Al llarg del seu recorregut nodreix de vida al seu pas. Actualment el Ter abasteix d’aigua de boca a pobles i ciutats, sobretot en comarques com Osona on hem contaminat aqüífers amb purins i dissolvents i que els hem hagut d’abandonar. Per això no ens podem conformar. Els problemes del riu són un mirall i un reflex dels nostres propis problemes.
Aquesta aigua és també un recurs per fàbriques, granges i camps, turbines i minicentrals elèctriques que estan captant aigua del riu des de fa segles. Sovint s’ha prioritzat l’afany de lucre que posa en risc la continuïtat i la connectivitat del riu com a hàbitat, la seva principal funció.
L’aigua és vida. Perquè el riu no és només un canal d’H2O, sinó que és un ecosistema ric i fràgil a l’hora. En molts trams trobem un important bosc de ribera d’una vital importància per a la depuració de les seves aigües i tota la seva fauna associada. En la caminada d’avui així ho hem pogut gaudir i testimoniar.
Per aquest motiu calen camins i caminades com les d’avui. Per gaudir, conèixer i estimar en primera persona els indrets per on passa el riu, un pas necessari per a defensar aquest tresor.
I és així com fa 30 anys va néixer el Grup de Defensa del Ter, i aquesta caminada d’avui és també un petit reconeixement a la trajectòria d’aquesta entitat. Encara ara – i potser més que mai – tenen validesa els seus valors.
No tot està per fer, i tot és possible.L’aigua és un element fonamental, no equiparable a cap d’altre. Per aquesta raó, perquè és essencial per a la vida i perquè l’accés a l’aigua potable sigui possible per a tothom, Nacions Unides l’ha reconegut com un dret humà bàsic.
Volem celebrar com la lluita per la gestió pública i democràtica de l’aigua s’ha obert camí els darrers anys. A la Vall del Ges l’activitat de la Plataforma Volem l’Aigua Neta, Clara i Nostra ha impulsat aquest canvi. Fa només un any enrere, semblava impossible arribar on som avui. On tant Torelló, com St. Vicenç de Torelló s’han adherit a la nova empresa pública comarcal de gestió de l’aigua. Superant desenes d’anys de gestió per part de Sorea, filial d’una empresa multinacional de l’aigua.
Volem perseverar perquè creiem que una gestió pública ha de ser més eficaç, més transparent, més propera, més democràtica i ha de garantir la implicació per part de la societat civil. Volem reivindicar la creació de l’Observatori Integral de l’Aigua a Osona, amb la participació de tots els agents implicats i en tot el seu cicle.
L’aigua i els rius seran sempre nostres, per això els hem de seguir defensant.
16 de juny de 2019, a Saderra (Orís)
Grup de Defensa del Ter
Plataforma Volem l’Aigua Neta, Clara i Nostra
Centre Excursionista de Torelló